Zemsta najlepiej smakuje podana na zimno (Feud, 2017)

Nikt by nie pomyślał, że plan niepozornego filmu Kto Zabił Baby Jane? przejdzie do historii kina jako tło okropnego, medialnego konfliktu dwóch zachodzących gwiazd Złotej Ery Hollywood – Bettie Davis i Joan Crawford. W mini-serialu FX w te dwie ikony wcielają się nie mniej utalentowane damy – Susan Sarandon i Jessica Lange. I jest to istna uczta artystyczna dla widza.

Hollywood, to tylko jedno z przykładowych miejsc gdzie czas dla kobiet nie jest zbyt łaskawy. W pewnym wieku, patrz po 40 mogą liczyć na role pewnego rodzaju. Teraz to się zmienia, Susan Sarandon i Jessica Lange są świetnym tego przykładem, ale też oprócz nich grono gwiazd robi kariery w dojrzalszym wieku. Jednak w latach 50. i 60. Kiedy to nadal mężczyźni rządzili Hollywood a przemiany dopiero się zbliżały, takie gwiazdy jak nasze bohaterki musiały przegryzc gorzki smak zapomnienia i usunac się w cien. Jak powiedziala Jessica Lange w jednym z wywiadow, „(…) to co Hollywood robi kobietom, gdy się starzeja to tylko mala część tego co dzieje się kobietom ogolnie, gdy się starzeja. Staja się niewidzialne, lub nieatrakcyjne czy niepozadane. Joan była 10 lat mlodsza niż ja jestem teraz a jej kariera już konczyla się ze względu na wiek.”

feud_przeminelozfilmem

Bettie i Joan w towarzystwie podjudzacza, Jacka Warnera.

Sila przekazu Feud lezy właśnie w pokazaniu walki naszych bohaterek o to, by ich niezapomniec. Wyglada to desperacko i nam widzom wydaje się, ze moglyby na pewne sprawy machnac reka, zapomniec o pozorach i postarac się ulozyc życie na nowo. Warto jednak zdac sobie sprawe, ze dla tych kobiet innego zycia nie było. Sensem istnienia Bettie Davis było wladanie meska wyobraznia przy jednoczesnym graniu bezwzglednych, niezaleznych kobiet. Joan Crawford z kolei zywila się pozadaniem i zazdroscia kobiet o swoja urode. Brak pozadania w oczach bylych kochankow, a przede wszystkim brak filmowych propozycji wpedzil aktorke w traume. Obu pozostaje albo przyjmowanie nic nie znaczacych rol, lub totalne zapomnienie.

Szansa jednak sie pojawia i cala machina, caly trzon historii przedstawionej w Feud rozpoczyna sie od Joan, ktora podsuwa pomysl ekranizacji. Konflikt spowodowany jest strachem – przed porownywaniem, przed straceniem ostatniej szansy by znow zawladnac srebrnym ekranem. A dramat polega na tym, ze aktorki byly jeszcze bardziej na siebie podpuszczane, bo coz dziala lepiej na promocje niz skandal?

feud1_przeminelozfilmem

Bettie i Joan w probie powrotu do slawy w Co sie zdarzylo Baby Jane?

Zastanawia sie, co mnie najbardziej w tym serialu poruszylo? Przedstawienie epoki dla mnie bez zarzutu, charyzma obu aktorek doskonale pasowala granym ich bohaterkom. Przy kazdym odcinku bylam raz bardziej zachwycona Susan Sarandon, raz Jessica Lange. Caly dramat tego konfliktu polega na tym, ze te dwie obrzucajace sie obelgami kobiety moglyby w normalnym swiecie zostac najlepszymi przyjaciolkami. Bywaja momenty, gdy zdaja sobie z tego sprawe – ale albo jest juz za pozno by odkrecac PR-owa machine lub ktoras nie wytrzymuje wciaz gnana checia slawy.

Feud trafia na polke “seriali niezapomnianych” – polecam kazdemu. Bo to nie tylko swietne aktorki, doskonala charakteryzacja i kostiumy, ale tez bardzo silny drugi plan – Alfred Molina w roli Roberta Aldricha, ktorego ostatnio brakowalo na ekranie, jak zwykle niezawodny Stanley Tucci jako bezwzgledny Jack WarnerCatherine Zeta-Jones jako Olivia de Hallivand.

feud3_przeminelozfilmem

Serialowe mis en abyme – film w filmie.

Feud zabiera nas za kulisy rowniez starzejacego sie Hollywood, gdzie zupelnie nowe wartosci bezwzglednie wypychaja poza plan te stare. Poznajemy inna, mniej znana twarz Franka Sinatry, z zaskoczeniem obserwujemy jak wielka gwiazda Hollywood staje sie zalezna od swojej gosposi, ze zrozumieniem kiwamy glowa gdy kolejne proby zaistnienia czyims kosztem spelzaja na niczym. Sa w tym serialu momenty zabawne, ale tych gorzkich jest zdecydowanie wiecej.

PS: Podobno drugi sezon skupi sie na relacji ksiecia Karola i ksieznej Diany. Na razie ten pomysl srednio mnie przekonuje, ale czekamy na obsade. Przy okazji przypomnial mi sie inny film o Hollywoodzkim konflikcie, a mianowicie Elizabeth Taylor kontra Richard Burton. Krociutko o tym tutaj.

Izabela Dzierżek

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *